LIVET PÅ
KALØ
På Kalø Højskole er fællesskabet det store omdrejningspunkt for vores daglige liv på højskolen. Både de store fællesskaber til samlinger, fællestimer og på linjefagene. Og de noget mindre fællesskaber i familiehusene, festudvalget eller fiskeklubben. Her er vi sammen om at få det hele til at fungere – undervisning, fritid, trivsel og sammenhold.
Fællesskab, fest og faglig fordybelse
En stille kop kaffe i solen, fordybelse i fagene, fredagsøl i parken, hyggesnak i strikkeklubben, en morgendukkert i bugten og temafester i Vandhullet. Hverdagen på Kalø Højskole byder på masser af små og store oplevelser i forskellige farver og former. Her har vi samlet nogle af de elementer, som dit ophold vil byde dig på:
Højskolesang og stemningsfuld morgenvækning. Sådan begynder de fleste dage efter morgenmaden til morgensamling i auditoriet. Vores forstander, Kenneth, er pianist og spiller for, når vi sammen stemmer i og synger en kendt eller mindre kendt sang fra Højskolesangbogen.
Derefter holder en lærerne, og nogle gange en af kursisterne, et oplæg, som giver nye perspektiver på verden. Nogle dage bliver du klogere på Grundtvigs bånd til højskolerne, og andre dage bliver taget med på en mental og visuel rejse omkring på de syv verdenshave. Uanset hvad får du et skud højskole at vågne på.
I auditoriet vil du desuden opleve forskellige fællesarrangementer. I faget Naturperspektiv undersøger vi, hvordan vi er en del af den større verden, vi inviterer lokalsamfundet indenfor til “Syng, spis og snak”, og afholder fællesarrangementer som f.eks. debataftener, hygger os med bandjam, teater, koncerter og en masse andet.
Vores skema er opbygget med stor fleksibilitet til at sammensætte præcis det ophold, du drømmer om. Alle elever vælger ét linjefag og et antal valgfag, som man først behøver at lægge sig fast på en af de første dage på skolen. Derudover har vi hver uge fælles rengøring, husmøde og folkemøde, hvor eleverne kan tage emner op.
Som elev kan man vælge frit fra vores meget brede udbud af valgfag. Det betyder, at man kan bygge endnu mere på sin linje ved at vælge valgfag, der knytter sig til linjefaget. Eller omvendt blande sit skema fuldstændigt og smage på en masse forskelligt, hvis det er det, man ønsker.
Undervisningen på højskolen er obligatorisk. Man kan have mange grunde til at være fraværende på grund af sygdom, lægetider eller andet. Det er vigtigt for os at skabe en kultur, hvor vi er forpligtet på hinanden. Det betyder på den ene side, at vi gør, hvad vi kan for at deltage, og på den anden side, at vi kommunikerer godt om det, når man ikke kan deltage.
Det er en væsentlig del af vores forståelse af fællesskab.
Måltiderne er en vigtig del af højskolens daglige rytme og hjemlige fornemmelse. Derfor bruger vi både meget tid og energi på at spise sammen og prioriterer, at maden skal være en oplevelse for sanserne. I hverdagene spiser vi et stort varmt måltid til frokost og forskellige kolde og lune retter til aften. Der serveres også snacks, frugt, boller eller kage flere gange i løbet af dagen.
I weekenderne spiser vi stor brunch fra kl. 11.00-12.00 og et varmt måltid mad til aften.
Maden er klimavenlig med en stor del vegetariske retter og derudover fisk, kylling og andre varer med lavt CO2-aftryk.
Vi hjælpes med opvasken, ligesom vi hjælper med at sætte kaffe/the over, når det mangler.
På Kalø Højskole bliver du som elev indkvarteret på værelser i mindre familiehuse, som deler badeværelser, køkken og en hyggelig opholdsstue. Husene ligger spredt rundt på vores store grund omkring en lille sø og dejligt tilbagetrukket fra dagligdagens støj og aktiviteter på højskolen. Det er muligt at vælge enten flerpersonersværelse eller enkeltværelse (mod tillæg).
I husene får du som elev et ekstra lille, tæt fællesskab i det store fællesskab på hele højskolen. Her hygger vi, ser film sammen, spiller spil, drikker kaffe og vender verdenssituationen. Og så inviterer vi af og til de andre huse på en lille sportsdyst eller en temafest.
De fleste aftener er der forskellige tilbud om aktiviteter. Ofte arrangeret af vagtlæreren eller eleverne selv. Det kan eksempelvis være en volleyballkamp, en quizaften, en aftenbadetur, brætspilshygge, noget kreativt, aftenkaffe ved bålet i skoven og meget andet.
Hver weekend er der ligeledes tilbud om forskellige aktiviteter, som lærerne arrangerer på skift. Det kan være udflugter eller vandreture, en tur til Århus eller en shelterovernatning, filmhygge eller fodboldkamp. Desuden arrangerer eleverne ofte selv forskellige fester, fredagsbarer, ture og aktiviteter. Vi har to minibusser til rådighed, så kun fantasien sætter grænser, og vi opfordrer vores elever til at medbringer cykler. Der er altid elever på skolen i weekenden, så her er aldrig kedeligt.
Vi går meget op i at vores elever selv tager initiativ og er med til at forme livet på højskolen. Derfor støtter vi op om forskellige elevdrevne aktiviteter og råd – eksempelvis festudvalg, elevråd, bæredygtighedsudvalg mm. Et par gange om året samler vi hele højskolen til fælles arbejdsdage, hvor eleverne selv er med til at bestemme, hvilke projekter de vil arbejde med.
Ved siden af den skemalagte undervisning danner eleverne også forskellige klubber og interessefællesskaber på tværs af højskolen. Indtil videre har en badeklub, en litteraturklub, en filmklub, en teaterklub, en strikkeklub, et kor, et fiskefælleskab, en sankeklub, en skydeklub, et ølbryggerlaug, en vandpytklub og meget mere set dagens lys.
En af skolens linjer er en linje i Dansk Sprog og Kultur. Her kommer mange internationale elever og er en del af Kalø-fællesskabet. På mange hold er der op mod ti nationaliteter repræsenteret på højskolen. Det gør det til et særligt spændende og mangfoldigt sted, hvor det ofte sker, at man finder sin bedste ven fra et sted på den anden side af jorden.
Vi taler hovedsageligt dansk, fordi vi er en dansk folkehøjskole. Noget bliver oversat til engelsk. Men mens danske elever har Gro, Dannelsesrejse eller Outdoor Ranger, har de internationale elever linjefag i blandt andet dansk sprog, så de lærer også at forstå lidt, mens de er på skolen.
De færreste af os medarbejdere på skolen taler flydende engelsk. Vi hylder det princip, at det er bedre at forsøge sig frem og lave fejl – hvilket vi alle gør – end slet ikke at forsøge. Og det får vi altid en masse godt ud af.
Indimellem forlader vi højskolen for at samle ny inspiration i både Danmark og udlandet – både på det enkelte linjefag og i fællesskab. Det kan være besøg i teatret, på museer eller hos vores gode og spændende venner omkring højskolen. Det kan også være events som festivaller, folkemødet, motionsløb og meget andet.
Undervejs i dit ophold kommer du ud at rejse med hele højskolen. Du vælger et af vores rejsetilbud og kommer afsted til udlandet for at møde nye indtryk og kulturer. Vi flyver aldrig og forsøger generelt at rejse så grønt som muligt – og støtte op om de lokalområder, vi besøger.
Det er også muligt at tilvælge en ekstra rejse til Norge i januar.
Vi indbyder til et fælles hjem, hvor der er højt til loftet og mange muligheder. Men et godt og forpligtende fællesskab kræver også noget af os alle sammen.
For eksempel er der deltagelsespligt til undervisning og morgensansamling, tjanser såvel som husmøder. Det handler om at fællesskaber er bedst, når vi kan regne med hinandens deltagelse.
Du skal også være opmærksom på, at du ikke kan gøre brug af euforiserende stoffer i den periode, du er indskrevet som højskoleelev.
Desuden er vores holdning til alkohol, at det er noget vi har en fest sammen om i weekenderne. I hverdagen bør det være begrænset til en øl eller to til for eksempel en fodboldkamp, så det er hyggeligt, men ikke ødelægger fællesskabet for andre eller muligheden for at deltage i hverdagens program dagen efter.
Den første uge foregår helt uden alkohol, så vi får det bedste udgangspunkt for at lære hinanden rigtigt at kende.
I løbet af den første uge bruger vi også tid på sammen med hinanden at blive enige om de værdier og husregler, vi gerne vil have kendetegner lige præcis vores fællesskab med hinanden.
På den måde er den ydre ramme formuleret af skolen som angivet herover, mens langt det meste, der har med vores daglige omgang med hinanden, er den kultur, vi sammen bliver enige om, skal gælde for det elevhold, vi tilhører.