LIVET PÅ
KALØ
På Kalø Højskole er fællesskabet det store omdrejningspunkt for vores daglige liv på højskolen. Både de store fællesskaber til samlinger, fællestimer og på linjefagene. Og de noget mindre fællesskaber i familiehusene, festudvalget eller fiskeklubben. Her er vi sammen om at få det hele til at fungere – undervisning, fritid, trivsel og sammenhold.
Fællesskab, fest og faglig fordybelse
En stille kop kaffe i solen, fordybelse i fagene, fredagsøl i parken, hyggesnak i strikkeklubben, en morgendukkert i bugten og temafester i Vandhullet. Hverdagen på Kalø Højskole byder på masser af små og store oplevelser i forskellige farver og former. Her har vi samlet nogle af de elementer, som dit ophold vil byde dig på:
Højskolesang og stemningsfuld morgenvækning. Sådan begynder de fleste dage efter morgenmaden til morgensamling i auditoriet. Vores forstander, Kenneth, er pianist og spiller for, når vi sammen stemmer i og synger en kendt eller mindre kendt sang fra Højskolesangbogen.
Derefter holder en lærerne, og nogle gange en af kursisterne, et oplæg, som giver nye perspektiver på verden. Nogle dage bliver du klogere på Grundtvigs bånd til højskolerne, og andre dage bliver taget med på en mental og visuel rejse omkring på de syv verdenshave. Uanset hvad får du et skud højskole at vågne på.
I auditoriet vil du desuden opleve forskellige fællesarrangementer. I faget Naturperspektiv undersøger vi, hvordan vi er en del af den større verden, vi inviterer lokalsamfundet indenfor til “Syng, spis og snak”, vi afholder arrangementer som kan være koncerter, debat med politikere og forfattere , bandjam, teater eller en masse andet.
Vores skema er opbygget med stor fleksibilitet til at sammensætte præcis det ophold, du drømmer om. Alle elever vælger ét linjefag og et antal valgfag, som man først behøver at lægge sig fast på en af de første dage på skolen. Derudover har vi hver uge fælles rengøring, husmøde og folkemøde, hvor eleverne kan tage emner op.
Som elev kan man vælge frit fra vores meget brede udbud af valgfag. Det betyder, at man kan bygge endnu mere på sin linje ved at vælge valgfag, der knytter sig til linjefaget. Eller omvendt blande sit skema fuldstændigt og smage på en masse forskelligt, hvis det er det, man ønsker.
Undervisningen på højskolen er obligatorisk. Man kan have mange grunde til at være fraværende på grund af sygdom, lægetider eller andet. Det er vigtigt for os at skabe en kultur, hvor vi er forpligtet på hinanden. Det betyder på den ene side, at vi gør, hvad vi kan for at deltage, og på den anden side, at vi kommunikerer godt om det, når man ikke kan deltage.
Det er en væsentlig del af vores forståelse af fællesskab.
Måltiderne er en vigtig del af højskolens daglige rytme og hjemlige fornemmelse. Derfor bruger vi både meget tid og energi på at spise sammen og prioriterer, at maden skal være en oplevelse for sanserne. I hverdagene spiser vi et stort varmt måltid til frokost og forskellige kolde og lune retter til aften. Der serveres også snacks, frugt, boller eller kage flere gange i løbet af dagen.
I weekenderne spiser vi stor brunch fra kl. 11.00-12.00 og et varmt måltid mad til aften.
Vi serverer mad med stor klimopmærksomhed. Således er en stor del af kosten enten vegetarisk eller med fisk, kylling og andre råvarer med lavt CO2-udspil til følge.
På Kalø Højskole bliver du som elev indkvarteret på værelser i mindre familiehuse, som deler badeværelser, køkken og en hyggelig opholdsstue. Husene ligger spredt rundt på vores store grund omkring en lille sø og dejligt tilbagetrukket fra dagligdagens støj og aktiviteter på højskolen. Det er muligt at vælge enten flerpersonersværelse eller enkeltværelse (mod tillæg).
I husene får du som elev et ekstra lille, tæt fællesskab i det store fællesskab på hele højskolen. Her hygger vi, ser film sammen, spiller spil, drikker kaffe og vender verdenssituationen. Og så inviterer vi af og til de andre huse på en lille sportsdyst eller en temafest.
Hver aften er der forskellige tilbud om aktiviteter. Ofte arrangeret af vagtlæreren eller eleverne selv. Det kan eksempelvis være en volleyballkamp, en quizaften, en aftenbadetur, brætspilshygge, noget kreativt, aftenkaffe ved bålet i skoven og meget andet.
Hver weekend er der ligeledes tilbud om forskellige aktiviteter, som lærerne arrangerer på skift. Det kan være udflugter eller vandreture, en tur til Aarhus eller en shelterovernatning, filmhygge eller fodboldkamp. Desuden arrangerer eleverne ofte selv forskellige fester, fredagsbarer, ture og aktiviteter. Vi har cykler og to minibusser til rådighed, så kun fantasien sætter grænser. Der er altid elever på skolen i weekenden, så her er aldrig kedeligt.
Vi går meget op i at vores elever selv tager initiativ og er med til at forme livet på højskolen. Derfor støtter vi op om forskellige elevdrevne aktiviteter og råd – eksempelvis festudvalg, elevråd, bæredygtighedsudvalg mm. Et par gange om året samler vi hele højskolen til fælles arbejdsdage, hvor eleverne selv er med til at bestemme, hvilke projekter de vil arbejde med.
Ved siden af den skemalagte undervisning danner eleverne også forskellige klubber og interessefællesskaber på tværs af højskolen. Indtil videre har en badeklub, en litteraturklub, en filmklub, en teaterklub, en strikkeklub, et kor, et fiskefælleskab, en sankeklub, en skydeklub, et ølbryggerlaug, en vandpytklub og meget mere set dagens lys.
Indimellem forlader vi højskolen for at samle ny inspiration i både Danmark og udlandet – både på det enkelte linjefag og i fællesskab. Det kan være besøg i teatret, på museer eller hos vores gode og spændende venner omkring højskolen. Det kan også være events som festivaller, folkemødet, motionsløb og meget andet.
Undervejs i dit ophold kommer du ud at rejse med hele højskolen. Du vælger et af vores rejsetilbud og kommer afsted til udlandet for at møde nye indtryk og kulturer. Vi flyver aldrig og forsøger generelt at rejse så grønt som muligt – og støtte op om de lokalområder, vi besøger.
Det er også muligt at tilvælge en ekstra rejse til Norge i januar.
En del af eleverne kommer fra andre lande. Ofte kan vi have op til ti nationaliteter repræsenteret på et kursus. Det giver et sjovt, spændende og mangfoldigt miljø, hvor ens bedste ven nogle gange ender med at komme fra et helt andet sted på kloden.
Vi taler hovedsageligt dansk på skolen, fordi vi er en dansk folkehøjskole. Men vi hjælper med oversættelse, og derudover har de internationale elever undervisning i dansk, mens de danske elever har linjefag, så med tiden lærer de også at forstå lidt.
Vi går altid foran med at få skabt et miljø, hvor det ikke handler om at kunne begå sig på perfekt engelsk, men hvor det er bedre at forsøge at gøre sig forståelig og have det sjovt med sine egne fejl, end slet ikke at forsøge.
Det internationale miljø betyder også, at der ofte opstår elevstyrede klubber, der kan handle om alt fra japansk manga til amerikansk fodbold.
Højskolelivet er præget af stor grad af frihed og medbestemmelse.
Men da vi insiterer på et forpligtende og inkluderende fællesskab, har vi også nogle forventninger til hinanden.
– Der er deltagelsespligt til undervisning, morgensamlinger, tjanser og husmøder. Det betyder noget for os, at vi kan regne med hinanden – herunder også at vi deltager i dagligdagens program.
– Vi kan lide at holde gode fester arrangeret af festudvalget med gode temaer, alkohol og hvad der ellers hører med. Men alkohol i hverdagen ser vi begrænset til en øl eller to til f.eks. en fodboldkamp, så det for det første er hyggeligt og ikke eksluderer dem, der ikke ønsker at drikke, og for det andet ikke forstyrrer muligheden for at deltage i hverdagens program dagen efter.
Den første uge er desuden helt alkoholfri, så vi får det bedste første-møde med hinanden.
– Euforiserende stoffer kan du ikke bruge i den tid, du er indskrevet som elev på højskole.
Det ovenstående er den ydre ramme, der gælder for et højskoleophold på Kalø Højskole. Men det er ligeså vigtigt med den kultur, vi får skabt med hinanden på lige præcis dit højskoleophold. I løbet af den første uge bruger vi derfor tid på at drøfte de værdier og husregler, vi sammen ønsker, der skal gælde for vores fællesskab. På den måde gør vi det bedste for, at vi sammen får skabt et godt, trygt og inkluderende fællesskab.