Livet på Kalø

På Kalø Højskole er fællesskabet det store omdrejningspunkt for vores daglige liv på højskolen. Både de store fællesskaber til samlinger, fællestimer og på linjefagene. Og de noget mindre fællesskaber i familiehusene, festudvalget eller fiskeklubben. Her er vi sammen om at få det hele til at fungere – undervisning, fritid, trivsel og sammenhold.

Morgensamlinger og fællesarrangementer
Hver morgen samles vi efter morgenmaden til morgensamling i vores foredragssal. Her siger vi godmorgen til hinanden, synger en sang fra højskolesangbogen og hører om noget aktuelt, spændende, overraskende eller tankevækkende fra en af højskolens lærere eller elever, som har noget på hjerte. Herefter starter undervisningen i de forskellige fag.

Nogle gange i løbet af opholdet samles vi også til fællesarrangementer - arbejdsdage, koncerter, foredrag, teater mm.

Fag og undervisning
Vores skema er opbygget med stor fleksibilitet til at sammensætte præcis det ophold, du drømmer om. Alle elever vælger ét linjefag og et antal valgfag, som man først behøver at lægge sig fast på en af de første dage på skolen. Derudover har vi hver uge fælles rengøring, husmøde og folkemøde, hvor eleverne kan tage emner op.

Som elev kan man vælge frit fra vores meget brede udbud af valgfag. Det betyder, at man kan bygge endnu mere på sin linje ved at vælge valgfag, der knytter sig til linjefaget. Eller omvendt blande sit skema fuldstændigt og smage på en masse forskelligt, hvis det er det, man ønsker.

Måltiderne
Vi spiser sundt og varieret i alle måltider. Til frokost serveres et varmt og velsmagende måltid af gode råvarer. Vores aftensmad består som regel af forskellige lune og kolde retter, grønt og pålæg. Indimellem måltiderne serveres økologisk frugt, hjemmebagte boller og af og til kage. I weekenden spiser vi stor brunch fra kl. 10.00-11.00.

Vores dygtige køkkenfolk sørger for at tage hensyn til ønsker om vegetarisk eller vegansk kost samt personer med allergier og særlige kostbehov.

Vi har stort fokus på madspild og bæredygtighed i vores madlavning og indkøb og beregner blandt andet klimaaftryk af samtlige fødevarer.

Værelser og indkvartering
På Kalø Højskole indkvarteres eleverne på værelser i mindre familiehuse, som deler badeværelser, køkken og en hyggelig opholdsstue. Husene ligger spredt rundt på vores store grund omkring en lille sø og dejligt tilbagetrukket fra dagligdagens støj og aktiviteter på højskolen. Det er muligt at vælge enten flerpersoners værelse eller enkeltværelse (mod tillæg).

I husene får man som elev et ekstra lille tæt fællesskab i det store fællesskab på hele højskolen. Her hygger vi, ser film sammen, spiller spil, drikker kaffe og vender verdenssituationen. Og så inviterer vi af og til de andre huse på en lille sportsdyst eller en temafest.

Aften og weekend
Hver aften er der forskellige tilbud om aktiviteter. Ofte arrangeret af vagtlæreren eller eleverne selv. Det kan eksempelvis være en volleyballkamp, en quizaften, en aftenbadetur, brætspilshygge, noget kreativt, aftenkaffe ved bålet i skoven og meget andet.

Hver weekend er der ligeledes tilbud om forskellige aktiviteter, som lærerne arrangerer på skift. Det kan være udflugter eller vandreture, en shoppingtur eller en shelterovernatning, filmhygge eller fodboldkamp. Desuden arrangerer eleverne ofte selv forskellige ture og aktiviteter. Vi har cykler og to minibusser til rådighed, så kun fantasien sætter grænser. Der er altid elever på skolen i weekenden, så her er aldrig kedeligt.

Klubber og elevråd
Vi går meget op i at vores elever selv tager initiativ og er med til at forme livet på højskolen. Derfor støtter vi op om forskellige elevdrevne aktiviteter og råd – eksempelvis festudvalg, elevråd, bæredygtighedsudvalg mm. Et par gange om året samler vi hele højskolen til fælles arbejdsdage, hvor eleverne selv er med til at bestemme, hvilke projekter de vil arbejde med.

Ved siden af den skemalagte undervisning danner eleverne også forskellige klubber og interessefællesskaber på tværs af højskolen. Indtil videre har blandt andet en litteraturklub, en filmklub, en teaterklub, en strikkeklub, et kor, et fiskefælleskab, en sankeklub, en skydeklub, et ølbryggerlaug og meget mere set dagens lys.